המסגרות החברתיות של הזיכרון

Maurice Halbwachs - Les cadres sociaux de la mémoire

שפת מקור: צרפתית

תרגום : הוד הלוי

עמודים: 331

עריכה: דליה טסלר

תאריך יציאה לאור: יולי 2024

דאנאקוד: 24951185

מסת״ב: 978-965-7815-94-6

30% הנחה

מחיר קטלוגי:

112.00

 ₪

מחיר באתר:

112.00 78.40

גב הספר

ספרו של מוריס האלבווקס (1945-1877), שסיים את חייו במחנה הריכוז בוכנוואלד, הפך לספר יסוד קלסי, וייסד תחום מחקר חדש – חקר הזיכרון הקולקטיבי, שהוא פרי התפתחות היסטורית, ותלוי בהשפעות חברתיות ותרבותיות. האלבווקס קבע שהזיכרון האישי מתקיים רק בתוך מסגרות חברתיות. הזיכרון הקבוצתי קובע מציאות חברתית, המתקיימת על ידי הקולקטיב באמצעות מוסדות וימי זיכרון מיוחדים. הזיכרון הקבוצתי הוא תמיד סלקטיבי; קבוצות חברתיות שונות מתייחסות באופן אחר לאירועים, נושאות עמן זיכרון קולקטיבי שונה, וגורמות לאופני התנהגות נבדלים.

זהו תרגום ראשון לעברית של הספר, ופרופ' ורד ויניצקי־סרוסי כתבה לו הקדמה מאירה עיניים.

 

מספריו של האלבווקס

ספר זה, שנכתב בשנות העשרים של המאה הקודמת, התגלה מחדש בעולם המחקר בשנות השמונים, ומשמש מאז כטקסט התיאורטי שעומד ביסוד העיסוק בשאלת הזיכרון הקיבוצי. חוקרים ממדעי הרוח, החברה והתרבות שבים ופונים לתובנות שהציע האלבווקס בניסיון להבין טוב יותר את מקומו הגדל והולך של הזיכרון בתרבות המערבית. לספרו של האלבווקס נודע מקום חשוב כהשראה למחקרים רבים העוסקים בזיכרון השואה ובכינון תרבות הזיכרון הישראלית.

פרופ' גיא מירון, המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים, האוניברסיטה הפתוחה

 

מעטים הספרים שפרצו נתיב חדש בחשיבה ההיסטורית, וספר זה הוא אחד מהם.

פרופ' אבריאל בר־לבב, המחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ומדעי היהדות, האוניברסיטה הפתוחה.

ספרים מומלצים בקטגוריה זו

חוות דעת

אין עדיין חוות דעת

היו הראשונים לכתוב ביקורת על הספר "המסגרות החברתיות של הזיכרון"

Your email address will not be published. Required fields are marked *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

הקדמה למהדורה העברית מאת ורד ויניצקי־סרוסי………………………… 9

המסגרות החברתיות של הזיכרון

פתח דבר……………………………………………………………………………. 35

פרק 1: החלום ודימוי־הזיכרון…………………………………………………. 39

א.   אנחנו לא יכולים להיזכר בחלום בסצנות שלמות
או בתמונות מפורטות מחיינו בעבר………………………………………. 41

ב.   ההבדל בין מסגרות המחשבה במצב הערות ובחלום…………………… 53

ג.   הזיכרון לא מחיה את העבר אלא בונה אותו מחדש…………………….. 62

ד.   סיכום הניתוח שהצענו…………………………………………………….. 70

פרק 2: השפה והזיכרון………………………………………………………….. 74

א.   באיזה אופן חודרות מסגרות המחשבה לחלום: הזמן והמרחב……….. 74

ב.   תפקיד השפה בחלום……………………………………………………….. 86

ג.   האפזיה והתבונה. ניסוייו של הֶד על ליקויי המחשבה
המוסכמת בקרב הסובלים מאפזיה……………………………………….. 95

ד.   סיכום…………………………………………………………………………. 111

פרק 3: בניית העבר מחדש……………………………………………………… 114

א.   עיוות זיכרונות משחר הילדות בקרב המבוגרים…………………………. 114

ב.   מסגרות המחשבה והזיכרון של הילד ושל הבוגר……………………….. 122

ג.   איך מאפשרות מסגרות הזיכרון לבנות־מחדש זיכרון…………………… 127

ד.   הזיכרון של הזקן והגעגועים לעבר……………………………………….. 132

פרק 4: איתור הזיכרונות………………………………………………………… 142

א.   זיהוי ואיתור הזיכרונות. תפקיד ההיסק באיתור.
נקודות־הציון הקולקטיביות……………………………………………….. 142

ב.   חִיּוּת וּמוּכָּרוּת הזיכרונות הטריים
למה אנחנו זוכרים כמעט את כל הזיכרונות הטריים…………………….. 154

ג.   איגוד הרעיונות והאיתור. הקבוצות הקולקטיביות השונות
הן עמודי־התמך לזיכרונות קולקטיביים רבים……………………………. 165

פרק 5: הזיכרון הקולקטיבי של המשפחה…………………………………… 169

א.   מסגרות החיים הקולקטיביים וזיכרונות המשפחה……………………… 169

ב.   המשפחה והקבוצה הדתית. המשפחה והקבוצה האיכרית.
האופי הייחודי של רגשות משפחתיים……………………………………. 176

ג.   יחסי השארות וההיסטוריה המשפחתית. שמות פרטיים……………….. 183

ד.   יצירת משפחות חדשות. המשפחה והקבוצות האחרות………………… 188

פרק 6: הזיכרון הקולקטיבי הדתי…………………………………………….. 198

א.   הדת היא העתק מיתי של ההיסטוריה הקדומה של העמים.
הריסות של אמונות קדומות ממשיכות להתקיים בדתות חדשות………. 198

ב.   משמעות נוספת לדת כהנצחת העבר.
הדת הנוצרית והפסיון של ישו. החברה הנוצרית הראשונית.
הכנסייה והמאה. כמרים ועמאים………………………………………….. 206

ג.   המסורת הדוגמטית של הכנסייה והזרמים המיסטיים…………………… 219

ד.   סיכום…………………………………………………………………………. 234

פרק 7: המעמדות החברתיים ומסורותיהם………………………………….. 239

א.   מערכת הערכים האצילית ומסורותיהן של משפחות האצולה.
תארים ותפקידים. אצולת־גזע ואצולת־גלימה……………………………. 239

ב.   החיים המקצועיים והחיים החברתיים.
באיזה איבר של הגוף החברתי נמסרות מסורות המעמד.
זיכרון התפקידים וזיכרון ההון. הערכה חברתית על סמך עושר.
המעמד הבורגני המסורתי והעשירים הפרוגרסיביים…………………… 257

ג.   אזור הפעילות הטכנית ואזור היחסים האישיים. טכניקה ותפקיד……… 279

סיכום………………………………………………………………………………… 286

א.   תפיסה וזיכרונות קולקטיביים. המסגרות החברתיות של הזיכרון……… 286

ב.   הזיכרונות הקולקטיביים הם מושגים כלליים
וייצוגים של אירועים ואנשים בו־זמנית…………………………………… 292

ג.   הזיכרון והתבונה. המסורות והרעיונות…………………………………… 301

מפתח שמות ונושאים……………………………………………………………. 309

דילוג לתוכן