בן־ציון אורגד ויצירותיו – שליחות, ציונות והמקום האישי

Ben-Zion Orgad and his Creative Work

עמודים: 287

עריכה: מיה פופר

תאריך יציאה לאור: מאי 2024

דאנאקוד: 24951127

מסת״ב: 978-965-7815-49-6

40% הנחה

מחיר קטלוגי:

118.00

 ₪

מחיר באתר:

118.00 70.80

גב הספר

ביאטריס (ביאטה) בר, ילידת טולצ'ין (1971), עלתה לישראל ממוסקווה בשנת 1990. בארבע השנים הראשונות לחייה גדלה עם סבה וסבתה וספגה את האווירה של שתיקות וסיפורים הקשורים לחייהם של היהודים בטולצ'ין והסביבה. ביאטריס לא הכירה את בן־ציון אורגד אך התחברה אל יצירותיו המוזיקליות והספרותיות חיבור אישי ומרגש, הקושר את זיכרונות ילדותה עם המלחין, והוא שהביא אותה לכתוב את המחקר לשם קבלת התואר דוקטור בפילוסופיה, שעליו מבוסס ספר זה. המחקר זכה בפרס אנגל לחקר מוזיקה ישראלית לשנת 2021.

ביאטריס מנצחת מקהלות, מלחינה, חוקרת, אשת חינוך, מרצה בפקולטה לחינוך מוזיקלי במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט.

ספרים מומלצים בקטגוריה זו

חוות דעת

אין עדיין חוות דעת

היו הראשונים לכתוב ביקורת על הספר "בן־ציון אורגד ויצירותיו – שליחות, ציונות והמקום האישי"

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

תקציר…………………………………………………………………………….. 11
מבוא……………………………………………………………………………… 16
א.   אורגד: הוגה, מחנך ומלחין……………………………………………… 18
1.   שליחותו של בן־ציון אורגד בתחום המוזיקה בכלל
ובחינוך המוזיקלי בפרט…………………………………………………. 18
2.   הקול האישי ממבט מחקרי……………………………………………… 22
3.   הגשר הדק בין אורגד המלחין לאורגד המשורר……………………….. 28
4.   שני העולמות של בושל–אורגד…………………………………………. 36
ב.   אורגד: “מלחין דת הנופים”, האומנם?……………………………….. 38
1.   מיתוס ראשון: אוסף התקליטורים כדיוקן עצמי……………………….. 45
2.   מיתוס שני: הרחקת עדות……………………………………………….. 50
א.    השואה הפרטית של אורגד………………………………………………………………. 50
ב.    הפגישה עם רבקה רז………………………………………………………………………. 54
3.   קווים לדמותו בראי הדואליות………………………………………….. 58
ג.   מעבדת אורגד: קולות……………………………………………………. 93
1.   קולה של אימא (ובלשונו של אורגד: קול אימא)……………………… 93
2.   קול הפעמונים……………………………………………………………. 101
3.   קול תוף הפח…………………………………………………………….. 125
4.   פאזל אורגד………………………………………………………………. 142
5.   היצירה “מקום אישי” כיצירה גורלית………………………………….. 148
א.    אורגד: “הקומפוזיטור שלנו”…………………………………………………………… 148
ב.    קולה של מירה זכאי……………………………………………………………………….. 154
ג.     מעבדת אורגד ב”מקום אישי”………………………………………………………….. 159
ד.   לפענח את אורגד………………………………………………………….. 185
1.   מהרחקת עדות עד עדות אינטימית……………………………………………… 185
2.   ההתמודדות עם השואה בקרב יוצרים ישראלים………………………. 200
א.    אורגד–עמיחי, אורגד–ארליך: קווים מקבילים…………………………………… 205
ב.    דת הנופים האורגדית………………………………………………………………………. 209
3.   בין ציונות לשליחות……………………………………………………… 211
4.   סיכום……………………………………………………………………… 213
תודות…………………………………………………………………………….. 217
רשימת המקורות……………………………………………………………….. 219
נספחים
נספח א: בן־ציון אורגד: הערות לאוסף התקליטורים……………………. 231
נספח ב: רשימת פריטים, הארכיון למוסיקה ישראלית,
וצילום תווים………………………………………………………………….. 238
נספח ג: רשימת פריטים, הספרייה הלאומית בירושלים…………………. 244
נספח ד: צילום גלויה ותרגום שירו של פאול צלאן……………………… 268
נספח ה: תמונות……………………………………………………………….. 270
נספח ו: קולז’…………………………………………………………………… 271
נספח ז: קטעים נבחרים מתוך הראיונות עם רבקה רז…………………… 272
1.   ראיון עם רבקה רז, 13.12.2016, תל אביב…………………………….. 272
2.   ראיון עם רבקה רז, 6.9.2019, תל אביב………………………………… 273
דילוג לתוכן