מחיר קטלוגי:
119.00
₪
מחיר באתר:
₪119.00 ₪71.40
מה היתה תרומתן של העבריות החדשות לחברה המתחדשת בארץ ישראל המנדטורית? אלפי נשים יהודיות פרופסיונליות, בעלות השכלה במגוון תחומים: רפואה, סיעוד, עבודה סוציאלית, חינוך, אדריכלות, כוריאוגרפיה, אמנות פלסטית, עריכת דין ומדעי הטבע הטביעו חותם רב חשיבות ושינו כליל את חברת היישוב בארץ. "תרומתו המיוחדת של ספר זה הוא בתמונה הכוללת, המפורטת ורחבת ההיקף של הפסיפס המרתק של נשים יצירתיות ונועזות. הדגש הוא על החשיבות המיוחדת של פעולתן של הנשים ליצירת חברה חדשה. התמונה המתגבשת הינה מרתקת ולמעשה פשוט מדהימה. המחברת, פרופ' מרגלית שילה היא מהחוקרות המובילות בתחום חקר נשים ומגדר בתקופה שטרם קום המדינה". [פרופ' דבורה ברנשטיין, כלת פרס ישראל, תשע"ט]פרופ' מרגלית שילה, מהמחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה, אוניברסיטת בר אילן, בין ספריה: נסיכה או שבוייה: החוויה הנשית של היישוב הישן בירושלים 1840 –1914 (זוכה פרס בהט); אתגר המיגדר: נשים בעליות הראשונות (הקיבוץ המאוחד, 2007); המאבק על הקול: נשות היישוב וזכות הבחירה 1917 – 1926 (יד יצחק בן-צבי / אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, 2013).
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו במייל
שלמי תוד ה ………………………………………………………………. 15פרק א: המהפכה המשולשת :19 …………………… ( 1948- ציונות, פמיניזם ופרופסיונליזם ( 1918פתי ח …………………………. ………………………….. ……………….. . 19היישוב היהודי המתחדש בעידן המנדטורי …………………………. . 23רכישת השכלה: הנתיב לפרופסיונליזם …………………………. ….. . 28מבט ראשון אל זירת הפרוספיונליות …………………………. …….. . 33פרק ב: המקצוע הנפשי הנכסף: רפוא ה …………………………….. 39פתי ח …………………………. ………………………….. ……………….. . 3940 . … …………………………. 1948- מצב הרפואה בארץ־ישראל 1918יוזמות יהודיות …………………………. ………………………….. ………… . 40יוזמות מנדטוריות …………………………. ………………………….. ……. . 44בית הגידול של הרופאות …………………………. …………………… . 45הרופאים והרופאות באים …………………………. ………………….. . 51קשיי בראשית: חבלי קליטה …………………………. ………………. . 54רופאות הילדים: המאבק למען חיי הילדים ובריאותם …………… . 58עידוד ילודה …………………………. ………………………….. ………. . 62רפואה מונעת …………………………. ………………………….. …….. . 68רופאות בעמדות ומקצועות “גבריים ” …………………………. ……. . 69חיי משפחה …………………………. ………………………….. ……….. . 73עבודה התנדבותית ציבורית כהזדהות לאומית …………………….. . 78רפואת חולים כנדבך בבניין הע ם …………………………. …………. . 82פרק ג: הסיעוד כרכיב במהפכה תברואתית ומקצועי ת……………. 86פתי ח: סיעוד כפרופסיה …………………………. …………………….. . 86הנרייטה סאלד – “האם הרוחנית ” …………………………. ……….. . 91סיעוד – היבטים מגדריים …………………………. ………………….. . 93בית הספר לאחיות …………………………. ………………………….. . . 95כללי הקבלה …………………………. ………………………….. …………… . 97הלימודים …………………………. ………………………….. ………………. . 99משמעת …………………………. ………………………….. ………………… . 101הבוגרות …………………………. ………………………….. ………………… . 102הערכה ציבורית …………………………. ………………………….. ………. . 104אחיות בריאות הציבו ר …………………………. ………………………. . 106טיפות חלב…………………………. ………………………….. ………… . 108אחות בית הספר …………………………. ………………………….. …. . 113האחות בחוד החנית של החבר ה …………………………. …………. . 116פרק ד: נשים בונות חב רת רווח ה …………………………………….. 122פתיח: ניצנים ראשוני ם ……………………………………………….. 122נשים מובילות עשייה של צדקהבשלהי התקופה העות’מאני ת…………………………. …………… . 123הסתדרות נשים עבריות – תשתית רעיונית ומעשי תלבניין חברת רווחה …………………………………………………. 126129 . …………………………. 1931- יוזמותיה הבולטות של הנ”ע 1920תחנות טיפת חלב – מבט מזווית המתנדבות …………………………. .. . 129מרכז חברתי: שכונת שמעון הצדיק …………………………. …………… . 130מעון לילדים אסופים …………………………. ………………………….. … . 131″האשה” – עיתון הנשים העברי הראשון בארץ ……………………….. . 132היוזמה לייסוד המחלקה הסוציאלית :כניסת הנ”ע לשדה הפוליטיקה……………………………………. 133צמיחתו של מקצוע חדש: עבודה סוציאלי ת ……………………… 134לקראת ייסוד המחלקה לעבודה סוציאלי ת ………………………… . 136הנרייטה סאלד – חזונה הסוציאל י ………………………………….. 139העובדות הסוציאליות: פרופיל מקצועי ותפיסה חברתי ת ……… . 142העשייה של המחלקה לעבודה סוציאלית …………………………. 149ייסוד הלשכות …………………………. ………………………….. …………. . 149בית הספר לעבודה סוציאלית…………………………. …………………… . 151הטיפול בעדות המזרח …………………………. ………………………….. . . 152הטיפול בבני הנוער העזוב…………………………. ………………………. . 155הטיפול בעולים …………………………. ………………………….. ……….. . 158המחלקה לעבודה סוציאלית – מבט כפו ל …………………………. . 160פרק ה: נשים בחינוך העברי :לומדות, יזמיות, מובילות ומבצעו ת ……………………………….. 164פתיח …………………………………………………………………….. 164חדירת נערות ונשים למערכת החינוך בארץ־ישרא ל …………….. . 165נשים בראש מערכות חינוך: סאלד ופרסי ץ ……………………….. 167ממלכה נשית – גן הילדים העבר י …………………………. ……….. . 173תפיסת הילדות כמכוננת מוסד חינוכי חדש …………………………. …. . 173הפצת הדיבור העברי “הפֶּלא של תחיית לשוננו” ……………………… . 176הגננות כממלאות מקום האימהות ומחנכותיהן ………………………… . 180גנים לילדי תימן: אתגר חברתי …………………………. …………………. . 182בין הערכה לבין אפליה …………………………. ………………………….. . 187נשים מנהלות ויוזמות מוסדות חינוך ………………………………. 191מחנכות ומנהלות מתוות את דמותה של העברייה החדשה ………….. . 193בית הספר הפרוגרסיבי כאמצעי ליצירתחברה חדשה: דברה קלן …………………………. ……………………… . 199ראשיתו של חינוך משלים – בתי ספר לנגינה ומגרשי משחקים ……. . 203″תיכון חדש” – בית ספר כאתר לחינוך חלוצי …………………………. . 206חינוך מיוחד: נשים בוראות תחום חינוכי חדש ………………….. 208בית הספר הראשון לחינוך מיוחד: מינה גרומ ן ………………………… . 212מסגרת חינוכית ראשונ ה לבעלי פיגור עמוק – אירנה גסטר …………. . 215האם מערכת החינוך החדש ההטביעה חותמה על העברייה החדשה ? …………………………. . 218פרק ו: אדריכליות, יוצרות מחולות ואמניות עבריו ת …………….. 221פתיח …………………………………………………………………….. 221אדריכליו ת …………………………. ………………………….. ………… . 222כניסתן של נשים לארכיטקטורה …………………………. ……………….. . 222עיצובה של אדריכלות ישראלית…………………………. ……………….. . 223ציוניות, עולות ונקלטות …………………………. …………………………. . 226נוכחות אדריכלית מרשימה …………………………. …………………….. . 230תכנון מוסדות לנשים וילדים …………………………. ……………………. . 233עיצוב פנים הבית והמטבח …………………………. ……………………… . 237פריצת דרך משמעותית ומחיר בצדה …………………………. …………. . 238יוצרות מחולות (כוראוגרפיות) ……………………………………… 239″המחול כביטוי של האדם היוצר” …………………………. ……………. . 239מקורות המחול הארצישראלי …………………………. ………………….. . 241המחול כמבטא מורשת אתנית, תרבותית וציונית ……………………… . 244הישגי הרקדניות הארצישאליות …………………………. ……………….. . 246ההורה – בכורת ריקודי ארץ־ישראל …………………………. ………….. . 251כנסי מחולות כתופעה תרבותי ת וכערש הריקוד העברי העממי …….. . 253הריקוד כ”מנוף רוחני” …………………………. ………………………….. . . 257נשים מציירות את ארץ־ישראל …………………………. ……………. . 259צמיחתה של האמנות הארצישראלית: שץ ומתנגדיו ………………….. . 259ביטוייהן האמנותיים של הציירות הארצישראליות ……………………. . 262האם הציירות הארצישראליות הודרו מההיסטוריהשל האמנות ומדוע? …………………………. ………………………….. . . 269אפילוג: ייבוא אמנות קלאסית לארץ־ישראל –המקרה של תלמה ילין …………………………. …………………… . 272פרק ז: עורכות דין ומדעניות :המאבק לשבירת “חומות הזכוכית ” ……………………………….. 276פתיח …………………………………………………………………….. 276המאבק להשגת רישיון לעריכת דין …………………………. ……… . 277עורכות הדין: פרופיל מקצועי ………………………………………. 281לימודים …………………………………………………………………. 283עשייה מקצועי ת …………………………. ………………………….. …. . 285התמודדות עם אפליה מגדרית ………………………………………. 286חיי משפחה …………………………………………………………….. 289העלייה כנסיגה והעלייה כהעצמה נשית …………………………. .. . 291הכניסה להיכל המדע: האוניברסיטה העברית כמקרה מבחן ….. 294הראשונו ת ………………………………………………………………. 295מדוע הממסד האקדמי אינו ידידותי לנשים ? ……………………… . 304מסלול נשי עצמאי כנתיב להתגברות על נחיתות מגדרי ת ………. . 307פרק ח: הפרופסיונליות העבריות והישגיהן יוצאי הדופ ן ………… 311מבט משווה נוסף ………………………………………………………. 311מצג של שוויון ושבר ו …………………………. ………………………. . 313פרופסיונלית וחיי משפח ה …………………………………………… 315על ביקורת ועל אחוו ה ………………………………………………… 321המהפכה המשולש ת …………………………. ………………………… . 323ביבליוגרפי ה……………………………………………………………… 328מקורות האיורי ם ………………………………………………………… 392מפת ח שמות, מקומות וענייני ם נבחרי ם …………………………….. 394
חוות דעת
אין עדיין חוות דעת