מחיר קטלוגי:
99.00
₪
מחיר באתר:
₪99.00
המלאי אזל
ריבוי הדעות הוא המאפיין הבולט והייחודי של המשנה והתלמוד, ספרי היסוד של עם ישראל, אשר הפך את המחלוקת והוויכוח לגורם מעצב ומכונן בתרבות הישראלית לדורותיה. אלא שתופעה ייחודית זו מעלה את השאלה הקשה, המהדהדת עד היום: כיצד אפשר לחיות ולהתקיים בצוותא, בצילן של מחלוקות רבות כל כך, גדולות וקטנות; מהן הנחות היסוד שמאפשרות חיים משותפים, גם כאשר הדעות מנוגדות, ומתי המחלוקת הופכת לעימות, ולעתים אף לפילוג. על שאלות אלו מבקש הספר הנוכחי להשיב, מתוך התבוננות מעמיקה בספרות חז"ל, בסוגיות הלכתיות ובהתרחשות הריאלית, באופן החושף תפיסת עולם מפתיעה ומרעננת לא רק ביחס למחלוקות, אלא גם בנוגע למבנה ההלכה בכלל. הארת הנושא מתרחבת ומתעשרת באמצעות תובנות מודרניות מתחום הפילוסופיה המדינית, הפילוסופיה של ההלכה, ותורת יישוב הסכסוכים.הרב ד"ר מיכאל רוטנברג הוא ר"מ בישיבת ההסדר קרני שומרון, ומרצה בתכנית לתואר שני ביישוב סכסוכים באוניברסיטת תל־אביב.
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו במייל
מבוא. 13פרק ראשון: המחלוקת ומקומה בתולדות עם ישראל. 20מהי מחלוקת?. 21קווי מִתאר היסטוריים לתולדות המחלוקת. 23הופעת המחלוקת והיקבעותה בעיני חז”ל. 29מבט קדימה: בין הרמוניזציה לאנליטיות. 37פרק שני: התמודדות עם תופעת המחלוקת. 40היחס אל המחלוקת: קווי מִתאר עקרוניים. 40שונוּת, הרמוניה ואחדות. 41מורכבוּת המחלוקת. 45הסתייגות מן המחלוקת. 48התמודדות והכרעה. 51העולם המודרני והמחלוקת: הגות מדינית,תורת המשפט, יישוב סכסוכים. 53פרק שלישי: לגיטימציה לריבוי דעות – הדיון התנאי 58המחלוקת שהונצחה: מחלוקות בית שמאי ובית הלל. 59לגיטימציה לעמדת הבית החולק:מחלוקת הבתים לגבי ‘צרת הבת’ 62חציית קווים ומנהג כעמדת הבית היריב. 73מתח ועימות. 76הכרעה כבית הלל. 82סיכום: פלורליזם מחויב – בין לא־נכון לבין לא־לגיטימי 86פרק רביעי: פלורליזם מחויב – הדיון האמוראי 89הדיון בתלמוד הירושלמי 89הדיון בתלמוד הבבלי 93פרק חמישי: מקומה של דעת היחיד. 101יחיד ורבים הלכה כרבים. 102גבולות הציות וחופש הדעות של היחיד. 110חובת הציות וזקן ממרא. 115בין משנת סנהדרין למשנת הוריות: דיון 123פרק שישי: דעת היחיד – הלכה למעשה. 128פסיקה כדעת יחיד. 128הסתמכות על דעת היחיד בשעת הדחק. 130לגיטימציה חלקית לדעת היחיד. 132לגיטימציה אישית מצומצמת. 133ויתור עצמי – ללא לחץ או כפייה. 136ויתור תחת לחץ. 138שלילת הלגיטימציה. 139שמירתה של דעת היחיד. 143מעמדה של דעת היחיד בראי ברית סיני 146פרק שביעי: על גבול הלגיטימציה –דרכי המחלוקת עם הצדוקים. 150קווי מִתאר לתולדות המחלוקת עם צדוקים. 151מחלוקת עניינית ועימות חזיתי 153אירוניה, זלזול והגחכה. 161שמחת הניצחון 165התעלמות ודה־לגיטימציה אישית. 173מאבק חריף בתוך מסגרת משותפת. 175פרק שמיני: הסדק שהתרחב – ממחלוקת לפילוג. 179כיתות מדבר יהודה. 181הנוצרים הראשונים. 185בין עימות לפילוג: הזהות העצמית כאבן בוחן 189פרק תשיעי: ‘לא תתגודדו’ –עיון מושגִי בגבולות הפיצול והאחידות. 191טעמי האיסור – המקורות התנאיים. 192הדיון על הדרישה לאחידות – סוגיית הבבלי 195הדרישה הפורמליסטית לאחידות – סוגיית הירושלמי 200סיכום. 204פרק עשירי: הפּשרה – פתרון משפטי ודרך חיים. 206הפשרה – קווי מִתאר וצירים ראשיים. 206הדיון התנאִי: דעת המחייבים. 210הדיון התנאִי: דעת השוללים. 215הדיון התנאִי: דעות ממצעות. 219סיכום הדיון במקורות התנאיים: שני פניה של ברית סיני 223הדיון האמוראי ופסיקת ההלכה. 227הדיון האמוראי: מסגרת הסוגיות. 229הפשרה ומחלוקות לא־מוכרעות. 231פרק אחד־עשר: התשתית הערכית המורחבת. 233סובלנות ופלורליזם: הגדרות ומושגי יסוד. 234הסובלנות, הפלורליזם וחז”ל. 238פלורליזם לאומי־מחויב. 247התשתית הפילוסופית: מושג הברית. 258פרק שנים־עשר: הפילוסופיה של ההלכה. 264מקומה של המחלוקת בהלכה: הנחות יסוד. 264מהותה של ההלכה לאור תופעת המחלוקת. 267פרק שלושה־עשר: תורת הגישור של חז”ל. 277יישוב סכסוכים והלכה: מבוא קצר. 277תורת הגישור. 279התפיסה הגישורית של חז”ל. 283סיכום שהוא גם התחלה. 296ביבליוגרפיה. 298מפתח. 325
חוות דעת
אין עדיין חוות דעת