מחיר קטלוגי:
99.00
₪
מחיר באתר:
₪99.00
המלאי אזל
מאז ומעולם התייחס העם היהודי בחרדת קודש לספרי התורה ולדיוק בכתיבתם. ובכל זאת, היום ישנם הבדלים בין ספרי התורה, ובעבר היו הבדלים רבים עוד יותר.המחבר לוקח אותנו למסע מרתק, חובק עולם וחובק היסטוריה, המספר את סיפורו של נוסח התורה ומסירתו החל ממשה רבנו בערבות מואב ועד למעלה אדומים במאה ה-21. במהלך המסע נבקר בין השאר בקומראן, ברומי, בכורדיסטן, בחלב שבסוריה, בקרקוב שבפולין ובניו יורק.
הספר עונה על שאלות אלו ועוד, ופורש לפנינו את עולמו המופלא של נוסח התורה.
העולם המופלא של נוסח התורה. אהרן קסל. ירושלים, כרמל, תשע"ט. 356 עמ'. מה קורה כשאיש מתמטיקה מתחיל לעסוק בנוסח התורה? כאשר שיטת 'הדילוגים בתורה', שאמורה לדעתם של חובביה לגלות לנו צפנים ורמזים, ניסתה לקבל 'הכשר' אקדמאי, התבקש איש מחשבים ומתמטיקה מהאוניברסיטה העברית לסייע לפרויקט הבדיקה. מהר מאוד גילה להפתעתו הגדולה שיש בעיות בנוסח התורה – כמה אותיות בתורה (מתוך קצת למעלה משלוש מאות אלף) יש לגביהן מחלוקות בדרך כתיבתן בין העדות השונות (אשכנזים, ספרדים, תימנים), ולכן כל ה'דילוגים' בעצם 'כתובים על הקרח'! הוא נטש את הפרויקט ההוא, אבל הקשר שלו לשאלות נוסח התורה הפך לעמוק ומיוחד: הוא החל לעבור על כל החומר ההלכתי והמדעי בנושא, בדק את הידע הקיים בידינו בעניין מצב אחידות נוסח המקרא בתקופת התנ"ך וחז"ל (שהרי כמה אמוראים הודו שאנו כבר לא 'בקיאים בחסרות ויתרות'), למד היטב את תורתם של חכמי המסורה, נכנס עמוק לפרשת 'כתר ארם צובה' וחלקיו האבודים, ניסה לברר את כל הגלוי והנסתר בעניין ספרי התורה של הר"ן והרמ"א המצויים-או-לא בידינו, ואף הכניס ראשו לסוגיא הקשה והעדינה של האמת ההלכתית מול האמת ההיסטורית בתחום זה. כדי להצליח להקיף את כל החומר הוא אף יצא לפנסיה מוקדמת, ואת כל מרצו וכשרונו השקיע במשך שנים בלימוד ובירור עצמאיים, ובמפגשי היכרות ולימוד ובחילופי דוא"ל עם כל 'ראשי המדברים' בתחום הזה בעולם התורה ובאקדמיה, בהם הרבנים יוסף קאפח ומרדכי ברויאר ז"ל, ויבל"א הרב דויד יצחקי ('דויד' מלא, הוא מקפיד על כך!) מבני ברק, פרופ' יצחק פנקובר ופרופ' יוסי עופר מבר אילן, וגם האספן וסוחר הספרים העתיקים משה רוזנפלד מירושלים וחברו סגן ראש המז"פ פינחס ברגמן מאלון שבות (בעניין זיהוי ספר התורה של הרמ"א) ועוד רבים אחרים. על כל זה ועל הרבה יותר מזה ימצא הקורא בכ"ד פרקי הספר, החובקים עולם ומלואו כפשוטו ממש - כל ההיסטוריה היהודית, העולם היהודי על גלויותיו ומסורותיו וגדולי חכמי ישראל מכל הדורות, ונוגעים בעצבים החשופים שבכבשונו של עולם. למרות המאמצים הגדולים של המחבר לא לחרוג מהקונצנזוס המקובל היום בעניין היחס לקדושת הנוסח לאותיותיו כפי שיטת הרמב"ם בי"ג עיקריו, הוא לא נמנע מלהציג בכמה מקומות גם דעות של קדמונים ושל חוקרים שמעוררים מתנומתם ספיקות מסוימים שאולי טובה הייתה להם התנומה, וגם נכנס, שלא בצדק לדעתי, לתולדות דרך כתיבת ספרי התורה בימי קדם (סוגי דיו שונים, הפפירוס בצד הקלף), תחום שרב בו הספק על הוודאי והוא אינו שייך באופן ישיר לנושא הספר. בכל אופן הספר בכללו מלא אוצרות של יידע, והוא ירתק את המתעניינים בתחום מתחילתו ועד סופו. הערה אחת: פרק 22 מוקדש למסורת השונה-מאוד של ועל נוסח התורה אצל ראשוני אשכנז, ולטענתו של הגר"מ פיינשטיין שחלקים מסוימים בפירוש רבי יהודה החסיד על התורה ובפירוש 'ציוני' על התורה תלמידים טועים כתבום, שהרי לא יתכן שהם יקלו ראש (לדעתו!) בקדושת וקדמות נוסח התורה; אך חבל שהמחבר לא ידע שהאדמו"ר מאונגוואר הגר"מ קליין, פוסק חשוב ועצמאי וידיד של הגרמ"פ, כתב שתי תשובות (שו"ת משנה הלכות תניינא ח"ב סי' ריד ושו"ת משנה הלכות חט"ז סי' קב) בהן הוא תמה על יחסו של הגרמ"פ לשני גדולים קדמונים אלו וכתביהם, ולא זז משם עד שקבע שכנראה את תשובת הגרמ"פ ההיא תלמיד טועה כתב...
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו במייל
פתח דבר 13תודות 16מבנה הספר 18מבוא 24חלק א: נוסח התורה מימי המקרא ועד לתקופת התלמוד
א. משה 40ב. יהושפט 41ג. יאשיהו 41ד. עזרא ונחמיה 43מסירת טקסט בעולם העתיק 46כתיבת ספרים ושימורם בעולם העתיק 50פרסום ספרים בעולם העתיק 51סיכום 52
הסופרים ומלאכתם 56ספר עזרא וספר העזרה 59מלאכת המסורה של עזרא וסיעתו על פי חכמי ימי הביניים 62תקופת עזרא ואנשי כנסת הגדולה בעולם המחקר 69
הספרים שנשתמרו משלהי ימי בית שני 72ניצחון טיפוס המסורה וקידוש הנוסח בימי התנאים 75ספר התורה בבית הכנסת באסווירוס וספרו של ר’ מאיר 79
הדרשות ועיקרון קדושת הנוסח 83 חלק ב: נוסח התורה מתקופת חכמי המסורהועד לתקופת האחרונים
מהי מסורה? 91התפתחות מערכת המסורה 94הקודקסים 96
המצב הטקסטואלי בראשית ימי הביניים 100המצב הטקסטואלי מהמאה השתים־עשרה ועד המאה השש־עשרה 101המצב בספרד ובמזרח 101המצב באשכנז 103ההבדלים בין התפוצות: שירת האזינו כמשל 107סיכום 108
מפעלו של הרמ”ה 109אור תורה, מנחת שי וקסת הסופר 112סיכום 115
רש”י ובעלי התוספות 120הרשב”א 122ראשונים שצעדו בעקבות הרשב”א 124אברהם חסן 128
אבן אדוניהו, מקראות גדולות והרדב”ז 129אור תורה על הסתירות 132מנחת שי על הסתירות 135כוחם של הסופרים ושל מומחי המסורה 137עוד על יחסם של הראשונים למסורה 139
אחרונים המצדדים בטקסט המובא בדרשות 141ר’ שלמה גאנצפריד וספרו קסת הסופר 143שרשרת השיבושים בניצחון המסורה על הדרשות וההלכה 145סיכום ניצחון המסורה על הדרשות וההלכה 146סיכום: נוסח התורה ומסירתו מהמאה הששית ועד היום 147חלק ג: הרב ברויאר, כתר ארם צובה ונוסח התימנים
תולדות הכתר וחשיבותו 158הכתר והרמב”ם 161יחסה המורכב של קהילת חלב לכתר 164
אובדן רוב התורה שבכתר 167רשימות עטיה־קאסוטו 167רשימת סתהון־קאסוטו 168רשימת ר’ שמואל ויטאל בשו”ת ‘באר מים חיים’ 169ספר ‘מאורות נתן’ לר’ יעקב ספיר 171הערות רש”ש ילין ור’ יהושע קמחי 171
הקדמה 173שיטת העבודה של הרב ברויאר 175’כתר ירושלים’ ושחזור כתיב התורה בכתר ארם צובה 177מסקנות עבודתו של הרב ברויאר 181עיקרי ממצאיו של הרב ברויאר על נוסח התורה 183
עדות ר’ ישי מעמאדיה על נוסח התורה שבכתר ארם צובה 191עותק הסמינר ועבודתו של פנקובר 129כתיב התפילין וכתיב התורה 195מסקנות 197ניתוח העדויות השונות בדבר נוסח התורה בכתר 198שחזור נוסח כתר ארם צובה על פי פנקובר 202
הנוסח התימני בישראל 208הרמב”ם, כתר ארם צובה ונוסח התורה של התימנים 210חלק ד: ספר התורה של הרמ”א וכתיבת ספרי נ”ך בימינו
תיקון הסופרים ששלח ר’ יוסף קארו והשינויים מהנוסח המקובל 217השינויים שבין ספר התורה של הרמ”א לנוסח המקובל 225מה מקור הנוסח בתיקון הסופרים ובספר התורה של הרמ”א? 228האם סיפור משלוח תיקון הסופרים על ידי ר’ יוסף קארו הוא אמת? 230
ספר התורה של הרב דוד לייב גרינפלד 234ספר התורה של משה רוזנפלד וספר התורהשל הרב דוד לייב גרינפלד 240בדיקת ספר התורה במחלקה לזיהוי פלילי 243סיכום המסקנות בעניין ספר התורה של משה רוזנפלד 253היכן נמצא היום ספר התורה של הרמ”א? 254
המחלוקת הסוערת על כתיבת הנביאים והכתובים 259ולמעשה… 263 חלק ה: החיכוך בין האמת ההיסטורית, ההלכה והאמונה
האם יש לפסול ספר תורה שנמצאה בו טעות בחסרות ויתרות? 270תשובת הרב עובדיה יוסף על ספרי התורה של התימנים 276תשובת הרב בנימין לאו על ספר תורה תימני 281תשובת הרב נחום רבינוביץ על ספרי תורה תימניים 285סיכום: שלוש גישות בדבר כשרותם של ספרי התורה התימניים 289
קדושת הנוסח, העיקר השמיני של הרמב”םוהיהדות האורתודוקסית 291פירושו לתורה של ר’ יהודה החסיד 294תגובת הרב פיינשטיין לפרסום הפירוש 294’סוד השנים עשר’ של ר’ אברהם אבן עזרא 303כמה נועזת היא הטענה שחלו שינויים בתורה? 304מקורות לנושאים שנדונו בפרק זה 306
כיצד נמסרה התורה בתקופת המקרא? 312הגישה התורנית־אמונית לשאלת יצירת התורה 313גישת מבקרי המקרא לשאלת יצירת התורה 314גישת הרב ברויאר 316גישת הרב גיל סטודנט 317סיכום 318מבחר מקורות לעיון 319 אחרית דבר 321הגדרת מונחים 323נספח א – מסירת התורה על ידי השמעתה בעל פה 325נספח ב – ספרים מפפירוס ומעור בעל חיים מעובד 332רשימת קיצורים ביבליוגרפיים 337
חוות דעת
אין עדיין חוות דעת