מחיר קטלוגי:
149.00
₪
מחיר באתר:
₪149.00 ₪89.40
ספר זה הוא מונוגרפיה מקיפה על דמותו של אחד המנהיגים היהודים המרתקים במאה העשרים ובכלל: הרב עובדיה יוסף. ספר זה הוא גם מדריך מקיף לאחת התופעות הדתיות שהתעוררו ותפסו מקום בתקופת הנהגתו ובכלל: הקבלה והמיסטיקה (ה'נסתרות'). בספר זה שני המקבילים המסעירים הללו נפגשים ומתוך ההתנגשות מעניקים תמונה יוצאת דופן בבהירותה ובזווית שלה באשר לדמותו ההיסטורית של הרב עובדיה, מנהיגותו, פועלו ההיסטורי ומלחמתו הגדולה להחזרת עטרת יהדות ספרד ליושנה. ד''ר אבישי בן חיים מבכירי העיתונאים והפרשנים לענייני חרדים בישראל ומהבולטים בין חוקרי האורתודוקסיה החרדית בכלל ותנועת ש''ס בפרט, הוא בעל תואר שני בהיסטוריה של עם ישראל ובעל תואר שלישי במחשבת ישראל באוניברסיטה העברית בירושלים. ספר זה מבוסס על עבודת הדוקטורט שלו שזכתה לשבחים רבים.
מרן הרב עובדיה יוסף:מנהיג בין הלכה לקבלה, בין פוליטיקה למיסטיקהספר זה הוא למעשה מונוגרפיה מקיפה על דמותו של אחד המנהיגים היהודים המרתקים במאה ה־20 ובכלל: הרב עובדיה יוסף. במקביל, הוא גם מדריך מקיף על אחת התופעות הדתיות המרתקות שהתעוררו ותפסו מקום מרכזי בתקופת הנהגתו ובכלל: הקבלה והמיסטיקה (ה'נסתרוֹת'). בחיבור זה שני המקבילים המסעירים הללו נפגשים. הספר מבוסס על עבודת הדוקטור שלי "אנו אין לנו עסק בנסתרות"? הרב עובדיה יוסף: יחסו למקובלים ויחסיו עם הנסתרות, שנכתבה באוניברסיטה העברית בירושלים, בהדרכת פרופ' בנימין בראון, והוגשה לסנאט האוניברסיטה בחשון תשע"ז.אם כן, הספר עוסק בשתי תופעות דתיות דרמטיות: ראשית, בדמותו של הרב עובדיה יוסף (2013-1920), אשר במשך ארבעים שנה, מאז בחירתו לתפקיד הרב הראשי לישראל, היה דמות רבנית מרכזית בעם היהודי ובעל תפקיד־מפתח בעיצובה של החרדיות הספרדית ובהנהגתה של המפלגה הפוליטית המזרחית ש"ס. הוא היה בה ה'מרן'. שנית, ב'נסתרות'. במקביל לפריחת מנהיגותו ההגמונית של הרב עובדיה, בעיקר מאמצע שנות השמונים של המאה ה־20, הלכה ופרחה וזכתה לעדנה בישראל גם נוכחות ה'נסתרות' – המיסטיקה, הקבלה, המאגיה, המשיחיות, הבאבות, העלייה לקברי צדיקים וכיו"ב (טענתי היא כי מבחינה מתודולוגית, יש מקום לקטגוריה כזו – 'נסתרות' – בחקר הדת היהודית, בניגוד לנטייה המחקרית הרווחת להפריד בין גילויים אלה. זאת, על יסוד הקשר ההדוק ביניהם בתודעתה העצמית של התרבות הדתית היהודית, ועל יסוד המרכיב האי־רציונלי המשותף לכולם). כאמור, הספר מספק הצצה מקיפה אל תוך פרדס עולם הקבלה והמיסטיקה ומדגיש את המקום המרכזי המסעיר והמרתק של תרבות נעלמה זו, אוצַר תרבותי יהודי נסתר. הנחת היסוד שלי לגבי דומיננטיוּת ה'נסתרות' ולגבי מקומה המרכזי של תורת הקבלה הינה שהמיסטיקה היא כוח מניע נוכח ועז וכה מרכזי, הן בדת בכלל והן בדורו ובסביבתו של הרב עובדיה בפרט, ועל כן היא דרך ראויה ופריזמה בהירה להקיף דרכה אפילו מונוגרפיה של דמותו של איש ההלכה הרב עובדיה על כמעט כל היבטיה המרכזיים, מהאישי, המשך בהלכתי, דרך הציבורי ועד לפוליטי.דימויו הציבורי, התורני והאישי של הרב עובדיה התאפיין בראייתו כ'אנטי־מיסטיקן'. הספר בא, בין היתר, לבחון דימוי זה, מתוך חידוש מתודולוגי של ניסיון להביא אל הדיון את ההיבטים הבלתי רשמיים, האוראליים, העממיים, שהתרחשו בביתו ובהנהגתו ובחינת הטקסטים הכתובים והמוכּרים לאור עדויות חדשות אלה. בספר מושם דגש מיוחד על מקורות שלא נעשה בהם שימוש מקיף במחקרים בעבר ובמרכזם טקסטים של מאות דרשות של הרב עובדיה, פרי עבודת תמלול אישית שלי במשך השנים הארוכות שבהן ליוויתי אותו כחוקר באקדמיה וכפרשן בעיתונות. בנוסף לאלה שימשו את המחקר אוסף סרטוני וידאו ביתיים שבהם צולם הרב עובדיה בארבע אמותיו, אין־ספור שיחות רקע, לימוד בלתי פוסק בעשרות ספריו ושלל עדויות מתוך הבית, הישיבה והמפלגה, על הנהגותיו, הוראותיו ודרכיו האישיות, ואף הפוליטיות. כל זאת תוך שימת דגש על בחינת הפוסק בתודעתו העצמית.השער הראשון, "הרב עובדיה כאנטי־מיסטיקן", מציג את דמותו כרב הנמצא בעימות מתמיד עם המקובלים בני דורו ועם מקורות ההשראה שלהם, האר"י הקדוש והבן איש חי. מעבר למאבק של הרב עובדיה נגד מגמות שילוב הקבלה בהלכה, מוצגות גם הפעילות שלו לדיכוי הדת העממית וההתנגדות שלו לפרקטיקות מיסטיות ולהתפרצויות בעלות נופך מיסטי כגון התנועה הספרדית־חסידית הגדולה בתקופת מנהיגותו, הלוא היא חסידות ברסלב.השער השני, "הרב עובדיה כמיסטיקן", הוא החידוש המרכזי של חיבור זה והוא מערער את מסקנות השער הראשון ואת התזה בדבר דימויו האנטי־מיסטי של הרב עובדיה. השער מחבר את הרב עובדיה מחדש אל עולם התורה הספרדי־מיסטי. הוא מביא את הסתירות ביחסו אל ה'נסתרות', את המורכבות ביחסו אליהן, את השניות ביחסו אל הקבלה, ואת הפערים בין הרטוריקה שלו, למשל ביחס לאמונת עין הרע של הציבור, לעומת היחס הרציני שהוא מגלה כלפיה באופן אישי. עיון בספריו, בדרשותיו ובאורחותיו מגלה כי הוא בן־בית בשפה הקבלית וכי היא חלק בלתי נפרד מעולמוהדתי־אמוני־תרבותי העשיר. הוא אף משלב קבלה בהלכה במקומות לא מועטים, לעתים אף בניגוד להוראות 'מרן' רבי יוסף קארו. בניגוד להנחות הרווחות המוקדמות, הרב עובדיה שלח אנשים לתיקונים קבליים, ואף הוא עצמו נקט פרקטיקות מיסטיות, החל מקמיע שכתב לעצמו ושתוכנו מובא בספר, דרך שימוש בעשב פלאי בעל סגולות פלאיות וכלה בטקס גירוש עין רעה שהזמין לעצמו לאחר שלרגל מערכת בחירות תמונותיו כיסו דפנות אוטובוסים והוא חשש שאנשים 'ילטשו עין' ושהדבר יגרום לו עין רעה. גם בענייני מיסטיקה ברפואה, ניכרת אצל הרב עובדיה גישה שמרחיקה את היכולת להגדיר אותו כ'אנטי־מיסטיקן'. אם לא די בכך, שדים, דיבוקים, גלגולים וכדומה מתבררים כחלק בלתי נפרד מעולמו התרבותי. השער מציג את הפנים הכפולות ביחסו ל'נסתרות'. מצד אחד לעתים התנגדות חריפה, אך מהצד האחר לעתים קבלה גמורה. כך למשל בעניין החלומות אנו יכולים לראות את יחסו הממעט של הרב עובדיה לחלומות הציבור, ולעומת זאת אנו מציגים את תיאוריו של מי שנחשב לאחד מגדולי הדורות על אודות סדרת חלומות התגלותיים נדירים, שבמהלכם התגלו אליו הרמב"ם, הבן איש חי, הריב"ש, הרב בן ציון אבא שאול ועוד. מדובר בחלומות שלא שמענו דומים להם משום רב בדורו, בכלל זה חלום משיחי־חזיוני.השער השלישי, "המיסטי ככלי פוליטי", עוסק בשימוש של הרב עובדיה באי־רציונלי ככלי רציונלי. כמנהיג תנועה פוליטית וכמי שמבסס את מעמדו כ'גדול הדור' וכ'פוסק הדור', הוא עשה שימוש נרחב בכלים מתחום ה'נסתרות': קמיעות, קללות, ברכות והעצמה מיסטית של כלים מנהיגותיים כ'דעת תורה' ו'קפידא'.התמונה המלאה, המשתקפת מול עינינו מספר זה, מאפשרת מבט אחר לבחינת יחסו של הרב עובדיה ל'נסתרות' ומבט אחר על הניסיונות להשתמש בשמו כדי להרחיקלכת בשלילה האידאולוגית של התרבות הקבלית־מיסטית בכלל והמזרחית בפרט. כשם שאי־אפשר להכחיש את הערכתו הנמוכה של הרב עובדיה לתופעות הקבליות בדורו, כך אי־אפשר להכחיש את הערכתו העצומה לתורת הקבלה לכשעצמה. לאור מסקנות חיבור זה, יקשה לראות בו רב 'רציונליסט', 'אנטי־מיסטיקן', 'מתנגד קבלה', כפי שלעתים ניסו לציירו. ניכר כי מאבקו למען קבלת פסיקות רבי יוסף קארו ונגד השתלטות הקבלה, המקובלים וביטויים שונים של הדת העממית, הוא חלק בלתי נפרד ממאבק גדול יותר; חלק ממאבק כוח, סמכות והגמוניה מול אליטות מתחרות, האליטההקבלית־ספרדית והאליטה החרדית־ליטאית. גם דרכו ההלכתית המקילה, תחת האידאה של 'כוח דהיתרא עדיף', נדמית כבשורת אלטרנטיבה למדיניות ההחמרה הן של האליטה החרדית־אשכנזית והן של האליטה הקבלית־ספרדית. מתוך כך מואר בספר מאבק הדגל של הרב עובדיה למען הנחלת שיטת 'מרן' – רבי יוסף קארו – באור אחר. המסקנה המחקרית היא כי בסופו של דבר, ואולי שלא לגמרי במודע, כשהרב עובדיה תוקף את ה'נסתרות' ודורש קבלה טוטלית של סמכות 'מרן', אין כוונתו דווקא לקבלת הנהגת והוראות 'מרן' רבי יוסף קארו, אלא במידה רבה לקבלת הנהגת הוראות 'מרן' הרב עובדיה יוסף.ממסקנות המחקר עולה כי ברטרוספקטיבה היסטורית, מפעל חייו של הרב עובדיה יוסף היה כביר אף יותר ממה שאמר במפורש: הייעוד לא היה רק דתי־הלכתי, אלא גם עדתי־חברתי. בהתאם לכך, הייעוד לא היה רק להנחיל את פסיקתו ההלכתית של מרן רבי יוסף קארו בלבד, אלא להנחיל גם את מנהיגותו הציבורית ופסיקתו ההלכתית של מרן הרב עובדיה יוסף עצמו. זאת, כדי לאחד את הציבור הספרדי/מזרחי (במובנו המורחב) לכוח אחד ולהעמיד אותו, את הרב עובדיה עצמו, כסמל דתי־רבני־ספרדי וככלי חברתי־פוליטי. כל זאת כדי שיתייצב כַמנהיג התורני הבלעדי, כמרן האולטימטיבי, וישמש כַמודל המחולל של המפעל ההיסטורי מטלטל המציאות, מפעל החזרת העטרה הספרדית ליושנה.** מדובר בחיבור אקדמי, ומיותר להדגיש כי אין להסיק ממנו מסקנות הלכתיות חלילה. לשם כך נועד מפעלו הספרותי העצום של הרב עובדיה ושל בניו ותלמידיו.
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו במייל
מבוא………………………………………………………………………………………. 17א. מטרת הספר והשאלות העיקריות……………………………………………………. 18א1. מטרת הספר: הבנת מפעלו ההיסטורי הדתי־תרבותי־פוליטי־חברתי של הרב עובדיה (דרך בירור שאלת יחסו ל’נסתרות’) 18א2. שאלת מקום המאבק בקבלה ובמקובלים בתוך מפעל חייו……………………………….. 20א3. שאלת השימוש של הרב עובדיה במיסטי ככלי פוליטי…………………………………….. 24א4. שאלת מקום המיסטיקה בחיים הדתיים בדור הרב עובדיה ובסביבתו…………………. 24א5. שאלת הפער בין הרטוריקה הציבורית לבין השימוש האישי במיסטי…………………. 25ב. היבטים מתודולוגיים…………………………………………………………………. 26ב1. המתודה הנקוטה בחיבור זה ותרומתה למחקר מחשבת ישראל…………………………. 26ב2. תשתית הנתונים………………………………………………………………………………………….. 27ב3. הייחוד המתודולוגי: דרשות הרב עובדיה ככלי מחקרי מרכזי……………………………. 30יתרון הדרשות על הספרים: הרב עובדיה שבעל־פה מול הרב עובדיה שבכתב…………………. 30הממד האקטואלי שבדרשות……………………………………………………………………………….. 35ב4. בירור מושגים שיינקטו בספר……………………………………………………………………….. 36ב5. הפערים: הציפיות ‘הגבוהות’ במחקר והמיסטיקה ‘הנמוכה’ בשטח…………………… 41ג. מצב המחקר………………………………………………………………………….. 43ג1. המחקר הקיים……………………………………………………………………………………………… 43ג2. סוגיות המצריכות מחקר……………………………………………………………………………….. 50ביוגרפיית הרב עובדיה יוסף על בסיס תודעתו העצמית…………………….. 54
שער ראשון: הרב עובדיה כאנטי־מיסטיקן…………………………………………… 65פרק ראשון: התזה המקובלת: הרב עובדיה אנטי־מיסטיקן………………………………………… 66א. דימויו האישי והציבורי של הרב עובדיה כמתנגד ל’נסתרות’………………………………. 66ב. ‘אנו אין לנו עסק בנסתרות’…………………………………………………………………………….. 71פרק שני: מעמד הקבלה במרחב שבו עוצב ופעל הרב עובדיה…………………………………… 76פרק שלישי: התנגדות הרב עובדיה לשילוב קבלה בהלכה…………………………………………. 91א. מקרה מבחן: תפילין של רש”י ותפילין של רבנו תם………………………………………….. 91א1. עיקרי המחלוקת…………………………………………………………………………………………. 91א2. התמונה הכללית………………………………………………………………………………………… 92א3. פסיקתו של הרב עובדיה, מתחיה הפנימיים והסתירות בין הפסיקה לבין השיטה………… 93א4. הפסיקה המעשית: יש להניח שני זוגות תפילין………………………………………………….. 94א5. הפסיקה התודעתית: אין להניח ששני סוגי התפילין הם אמת –מתקפה על התפיסה הקבלית כמנוגדת להיגיון…………………………………………………… 95א6. הנימוק הטכני להנחת זוגות התפילין לחוד……………………………………………………….. 96א7. הפסיקה: נגד מרן. ההנמקה: יש לציית למרן…………………………………………………….. 98א8. הפרדוקס: הנימוק להצדקת הפסיקה נגד הקבלה – מיסטי……………………………………. 99ב. המערכה של הרב עובדיה נגד מעמד־העל של האר”י והבן איש חי…………………….. 100ב1. מול הבן איש חי……………………………………………………………………………………….. 100ב2. היעדר החידוש בקבלת השו”ע כקודקס המחייב ובהגדרת רבי יוסף קארו כמרן………… 102ב3. החידוש: דחיית מעמד־העל של הקבלה והדרישה לביטול מנהגי עדות המזרח………… 103ב4. ביקורת מבית: הרב יעקב יוסף נגד אביו ובעד האר”י…………………………………………. 104הרקע הלא הלכתי: הרב עובדיה נגד הקרובים לו……………………………………………………. 104הברכה על פירות אילנֵי־סרק…………………………………………………………………………….. 108האם יש לברך ברכת ‘הנותן ליעף כוח’?……………………………………………………………… 109ב5. תנא דמסייע: שימושו של הרב עובדיה בגאון מווילנה לערעור מעמד האר”י…………… 111הרב עובדיה: “האר”י כמעט [!] יחיד בדורו בקבלה”…………………………………………….. 111הרב עובדיה: הגאון מווילנה מקובל גדול מהאר”י – מחלוקת ‘אמן יהא שמיה רבה’……… 113הקדיש ומחלוקת ‘ויצמח פורקניה ויקרב משיחיה’…………………………………………………. 115הרב עובדיה: על פי הגר”א אין חובה להאמין בכל קבלת האר”י……………………………….. 116ג. מקרה מבחן: ברכת ‘מעין שבע’ בליל פסח שחל בליל שבת………………………………. 118ג1. רקע: עיקרי המחלוקת………………………………………………………………………………… 118ג2. הרב עובדיה נגד נימוק הסוד של המקובלים…………………………………………………….. 119ג3. אש המחלוקת בשטח:מהרב עובדיה הצעיר ועד בתי הכנסת הספרדיים בערוב ימיו……………………………………. 120מאבקי הרב עובדיה בזירת בתי הכנסת……………………………………………………………….. 123ג4. המחלוקת החריפה על ‘מעין שבע’ בבתי אבלים וחתנים……………………………………… 127ד. מכסח השדים: צמצום מקומם של כוחות הטומאה במרחב החיים הרגיל……………. 128ד1. העיקרון: ‘דלא קפיד לא קפדינן בהדיה’…………………………………………………………. 128ד2. דחיקתם של שדים מהשירותים של דורנו………………………………………………………… 130ה. מקרה מבחן: פולמוס הגילוח בכלל ובספירת העומר בפרט………………………………. 131ה1. המחלוקת על גילוח הזקן בכלל……………………………………………………………………. 131ה2. המחלוקת על הגילוח בספירת העומר…………………………………………………………….. 133ו. שו”ת מן השמים – פסילת הפסיקה החזיונית…………………………………………………… 135ז. הלכה וקבלה – קשת העמדות הרבניות אל מול הרב עובדיה……………………………… 138ז1. מודל קשת יחס הרבנים לשילוב הקבלה בהלכהובחינת מקומו של הרב עובדיה על הרצף………………………………………………………… 138ז2. קשת עמדות לגבי שילוב הקבלה בהלכה…………………………………………………………. 143ז3. קשת עמדות לגבי מעמדה ההלכתי של קבלת האר”י………………………………………….. 147ז4. הרב עובדיה יוסף לאור מודל הקשת………………………………………………………………. 150ח. מפעלו ההלכתי של הרב עובדיה לנוכח יחסו לשאלת הלכה וקבלה…………………… 152ח1. אנטי־קבליות ו’כוח דהיתרא עדיף’………………………………………………………………… 152ח2. אנטי־קבליות והשאיפה להנחלת שיטת מרן…………………………………………………….. 166פרק רביעי: נשים, מיניות וצניעות………………………………………………………………………… 173א. גישתו הא־חרדתית של הרב עובדיה לענייני המין…………………………………………….. 173ב. ריחוקו של הרב עובדיה ממסעות תעמולה למען הצניעות………………………………… 178ב1. המאבק באייפונים, בטלפונים הניידים ובאינטרנט – ‘עץ הדעת’ החרדי………………….. 178ב2. הסתייגויות הרב עובדיה מיוזמות צניעות………………………………………………………… 180ב3. ריחוקו של הרב עובדיה ממסע התעמולה למען ההפרדה באוטובוסים…………………… 181ב4. מתינותו של הרב עובדיה בעניין ההפרדה בין גברים לנשים בחתונות…………………….. 182ג. קול באישה ערווה……………………………………………………………………………………….. 184ג1. הכרעת הרב עובדיה כי מותר לאישה לברך ‘הגומל’ בפני גברים……………………………. 186ג2. הכרעת הרב עובדיה כי מותר לאישה לעתים לומר קדיש……………………………………… 188ג3. הכרעת הרב עובדיה כי מותר לאישה לקרוא מגילת אסתר לגברים בנסיבות מסוימות…. 192ג4. הכרעת הרב עובדיה כי אישה יכולה לעלות לתורה וללמוד תורה………………………….. 194ד. ‘שיער באישה ערווה’ – שורש מאבק הרב עובדיה בפאות הנוכריות…………………… 198ה. ‘פגם הברית’ – מרכזיותו אצל המיסטיקנים ושוליותו אצל הרב עובדיה……………… 202ה1. הוצאת זרע לבטלה (הוז”ל) בתרבות המיסטית היהודית……………………………………… 202ה2. הטכניקה של המקובל הרב עדס נגד חטא הוז”ל……………………………………………….. 204ה3. התיקון של רבי נחמן לחטא הוז”ל והביקורת עליו…………………………………………….. 207ה4. תיקוני השובבי”ם……………………………………………………………………………………… 209ה5. גלגולים בעירום בשלג……………………………………………………………………………….. 210ה6. ‘יביע אומר’ וחטא הוז”ל – סקירה (והתיקון של הרב עובדיה להוז”ל)…………………… 211ו. ארבע-שבע: ההקלות של הרב עובדיה בדיני נידה……………………………………………. 214ז. הפוסק בתודעתו העצמית: ‘היום אין לי יצר הרע’…………………………………………….. 219פרק חמישי: התנגדות לפרקטיקות מיסטיות ומאגיות……………………………………………… 222א. טבילות, תיקונים ותעניות…………………………………………………………………………….. 222א1. טבילה במקווה………………………………………………………………………………………… 223א2. תיקונים קבליים……………………………………………………………………………………….. 225א3. תענית גשמים – לא למי שתורתם אומנותם……………………………………………………… 226א4. תענית בנים בימי פטירת הורים – לא לבני תורה……………………………………………….. 226א5. תענית חתן ביום חופתו – לא לספרדים………………………………………………………….. 227ב. מעמדה של צוואת רבי יהודה החסיד……………………………………………………………… 228ג. ממנהגים עממיים ועד הזמנת קוסם………………………………………………………………… 236ג1. ‘דרכי האמורי’………………………………………………………………………………………….. 236ג2. איסור הזמנת קוסם, אפילו לשמח חתן וכלה…………………………………………………….. 238ד. ההתנגדות לעלייה לקבר רשב”י בהר מירון…………………………………………………….. 240ה. קבלה מעשית……………………………………………………………………………………………… 244ה1. רקע: דברים אחדים על השימוש בשמות קדושה וטומאה אצל חז”ל ובהווה…………… 244ה2. הנוסחאות המאגיות של הרב כדורי……………………………………………………………….. 249ה3. התנגדותו של הרב עובדיה לקבלה המעשית……………………………………………………. 251פרק שישי: הרב עובדיה נגד רבי נחמן מברסלב……………………………………………………… 254א. רבי נחמן מברסלב כאדמו”ר ספרדי……………………………………………………………….. 254ב. התנגדותו של הרב עובדיה לנסיעה לאומן ול’הגיגים’ של רבי נחמן…………………… 258ג. תמיכתו של הרב עובדיה במחבר הקונטרס החריף נגד רבי נחמן………………………… 259ד. ביטאון ש”ס נגד ברסלב……………………………………………………………………………….. 265ה. הפיוס: ‘הכשרתו’ של רבי נחמן כמי שהחזיר את החסידות אל פסקי השו”ע……….. 267שער שני: הרב עובדיה כמיסטיקן……………………………………………………. 273מבוא לשער השני……………………………………………………………………………………………….. 274פרק ראשון: תמיכה בשילוב קבלה בהלכה…………………………………………………………….. 276א. פסקי הלכה של הרב עובדיה על פי הקבלה ונגד השולחן ערוך………………………….. 276ב. מקרה מבחן: המחלוקת על מועד הנחת תפילין בתשעה באב……………………………. 280ב1. הנחת תפילין בתשעה באב: הכרעת הרב עובדיה ורקעה…………………………………….. 280ב2. הנחת תפילין בתשעה באב: מחלוקת הרב עובדיה ורבנים מהעדה המרוקאית………….. 281ג. מקרה מבחן: ברכת האילנות ובריאת גולם………………………………………………………. 283ד. מקרה מבחן: תרנגול כפרות………………………………………………………………………….. 287ה. נימוקים קבליים ומיסטיים להצדקת פסיקה הלכתית ומנהגים ספרדיים………………. 290ה1. ייבום לעומת חליצה………………………………………………………………………………….. 292ה2. נוסח התפילה המועדף……………………………………………………………………………….. 294ה3. שילוח הקן (וההתנצלות בפני היונה)…………………………………………………………….. 295ו. דוגמה לביקורת על הרב עובדיה כלא עקבי בפסיקתו לפי מרן……………………………. 297ז. החזרת עטרה ליושנה בתפיסת הרב עובדיה…………………………………………………….. 298פרק שני: תמיכה בפרקטיקות מיסטיות ומאגיות…………………………………………………….. 302א. היזקקות לפרקטיקות מאגיות קבליות ועממיות……………………………………………….. 302א1. תיקונים: עדויות מפתיעות על הפניות של הרב עובדיה למקובלים………………………… 302א2. החמסה והחוט האדום……………………………………………………………………………….. 304ב. רוחות ושדים………………………………………………………………………………………………. 305ב1. נענוע הלולב כטקס לגירוש רוחות………………………………………………………………… 305ב2. אזהרות מהשד קטב מרירי…………………………………………………………………………… 308ב3. חשש מרוח רעה או משדים מתחת למיטה………………………………………………………. 309ג. עין הרע……………………………………………………………………………………………………… 316ג1. התיאוריה: “ואני אומר: ‘מאן דלא קפיד לא קפדינן בהדיה'”……………………………….. 316ג2. ‘חמירא סכנתא מאיסורא’……………………………………………………………………………. 317ג3. הפרקסיס המיסטי: חושש לעצמו ונוקט אמצעים נגד עין הרע………………………………. 320ד. גלגולים, דיבוקים ותיקוני נשמות………………………………………………………………….. 324ד1. הדיבוק…………………………………………………………………………………………………… 324ד2. אמונת הגלגול וההתמודדות עם השואה – (“כל מה שהיה בשואה, למה היה?”)………. 327ד3. אמונת הגלגול ותקנת החוטאים:ברכה על פירות לתיקון נשמות חילונים המתגלגלים בהם…………………………………… 332ה. החלפת שמות כסגולה…………………………………………………………………………………. 334ו. עצות כלכליות על יסוד הנחות על־טבעיות………………………………………………………. 338ז. עצות רפואיות על יסוד הנחות על־טבעיות………………………………………………………. 341ז1. היתר לכתוב קמיע בשבת…………………………………………………………………………….. 341ז2. אכילת טרף – כבד של כלב – כסגולה לרפואה מנשיכתו…………………………………….. 343ז3. היתר טיפול בצהבת בעזרת יונים (צער בעלי חיים וחילול שבת)……………………………. 344ז4. אכילה לפני התפילה בניגוד להלכה – כסגולה………………………………………………….. 345ז5. ריפוי כאב אוזניים, על ידי חלב מאישה, לתוך אוזן החולה…………………………………… 346ז6. עדויות על תשובות אישיות של הרב עובדיה בענייני רפואה אלטרנטיבית,היפנוזה, רפואה קוסמית, אסטרולוגיה וטיפולים לא מדעיים אחרים……………………….. 347ז7. הרב עובדיה מבצע המתת־חסד בטקס קבלי לחולה במצב של צמח………………………… 349ז8. לא לתרומת איברים – כן לתחיית המתים………………………………………………………… 351ז9. מניעת אולטרה־סאונד והפלות………………………………………………………………………. 354ז10. הוצאת זרע מחולי סרטן…………………………………………………………………………….. 360ז11. הוראת התעלמות מסכנת האיידס למוהלים…………………………………………………….. 360ז12. ביטויים של יחס שלילי לרפואה………………………………………………………………….. 362ח. הרב עובדיה בתודעתו העצמית – מחולל נסים ו’מופתים’………………………………… 363פרק שלישי: האם נכנס הרב עובדיה לפרדס הקבלה?……………………………………………… 369א. בין ‘אני לא יודע קבלה’ לבין ‘הרב עובדיה גדול המקובלים’…………………………….. 369ב. השימוש בטקסטים קבליים להצדקת שיטת ‘כוח דהיתרא’………………………………… 372ג. נוכחות בסיס התפיסה הקבלית בבסיס תפיסתו הדתית………………………………………. 376ג1. אמירת ‘לשם ייחוד’ בהצבעה לש”ס בקלפי……………………………………………………… 376ג2. הרב עובדיה וכוונות קבליות………………………………………………………………………… 383ג3. יחסו המורכב של הרב עובדיה לטקסטים קבליים………………………………………………. 386לימוד קבלה כקיום מצוות תלמוד תורה……………………………………………………………….. 388מכוני קבלה………………………………………………………………………………………………….. 390ד. מרן כמיסטיקן (ממרן רבי יוסף קארו עד מרן הרב עובדיה יוסף)……………………….. 391פרק רביעי: חלומות הרב עובדיה…………………………………………………………………………. 398א. רקע…………………………………………………………………………………………………………… 398ב. יחסו של הרב עובדיה לחלומות הציבור…………………………………………………………. 400ב1. הטבת חלום…………………………………………………………………………………………….. 401ב2. תענית חלום…………………………………………………………………………………………….. 402ב3. ברכת המפיל……………………………………………………………………………………………. 404ג. הפוסק בתודעתו העצמית: הרב עובדיה מספר על חלומותיו……………………………… 407ג1. הרב בן ציון אבא שאול מתגלה לרב עובדיה בחלום…………………………………………… 407ג2. הרמב”ם מתגלה לרב עובדיה בחלום……………………………………………………………… 407ג3. הריב”ש מתגלה לרב עובדיה בחלום………………………………………………………………. 408ג4. הכרעת הלכה (התרת עגונות מלחמת יום הכיפורים) בעזרת חלום…………………………. 408ג5. התגלות הרבנית מרגלית יוסף בחלומות………………………………………………………….. 409ג6. הופעת הרבנית מרגלית יוסף המנוחה מן המתים (!) לשם סיוע ליולדת………………….. 411ג7. התגלות רחל אמנו לחיילי צה”ל ועזרתה המבצעית להם……………………………………… 411ג8. התגלות נשמת אמו של הרב עובדיה בטקס הכתרתו…………………………………………… 411ג9. התגלות הבן איש חי בחלומו של הרב עובדיה………………………………………………….. 412פרק חמישי: תסיסה משיחית בסביבת הרב עובדיה…………………………………………………. 414א. החלום המשיחי של הרב עובדיה…………………………………………………………………… 415ב. הדרשות המשיחיות של הרב עובדיה……………………………………………………………… 419ב1. החזרת עטרה ליושנה כחזון משיחי……………………………………………………………….. 421ב2. אל מול ההתפרצות המשיחית החב”דית…………………………………………………………. 423ב3. הרב עובדיה עצמו כמשיח בן יוסף או כ’המלאך המשיח’……………………………………. 426ב4. ציפיית הגאולה: חינוך ילדים לא לצום בתשעה באב…………………………………………. 428ג. הרעיון המשיחי: הרב עובדיה באספקלריית תפיסת רמב”ם……………………………….. 430ג1. פתיחה……………………………………………………………………………………………………. 430ג2. המשיח כתופעה טבעית………………………………………………………………………………. 432ג3. האירועים הטרום־משיחיים………………………………………………………………………….. 438ג4. רוחניות וגשמיות, ארציות ושמיימיות…………………………………………………………….. 440ג5. אומות העולם בתהליך המשיחי…………………………………………………………………….. 443שער שלישי: המיסטי ככלי פוליטינוכחות הקבלה והמיסטיקה בעולמו הפוליטי של הרב עובדיה………………….. 447פרק ראשון: האי־רציונלי ככלי רציונלי………………………………………………………………….. 448פרק שני: קמיעות וברכות……………………………………………………………………………………. 457פרק שלישי: אמצעי האכיפה של הסמכות הדתית – קללות, נידויים וקפידא………………. 467א. קללות ונידויים…………………………………………………………………………………………… 467א1. קללה על מי שלא יצביע ש”ס………………………………………………………………………. 467א2. נידויים, חרמות וקללת מוות………………………………………………………………………… 469א3. שאלת מוסריוּת הקללות……………………………………………………………………………… 474א4. טקס קללת המוות על יוסי שריד…………………………………………………………………… 475א5. הקללה על אריאל שרון (“יישן ולא יקום”)……………………………………………………… 476ב. ה’קפידא’ ועוד……………………………………………………………………………………………. 479ב1. רקע בסיסי………………………………………………………………………………………………. 479ב2. ה’קפידא’ של הרב שך על דרעי…………………………………………………………………….. 480ב3. ה’קפידא’ בביתר עילית – האיום והקרב על מנהיגות מרן……………………………………. 483ב4. קבלת הוראות מרן וקללת מרן דרך הלוויין……………………………………………………… 485ב5. הפגיעה ברב עובדיה כסיבה למותם של בני אדם………………………………………………. 488ב6. עוד על המאבק ברב מרדכי אליהו…………………………………………………………………. 491פרק רביעי: ההלכתי, המיסטי והפוליטי: ‘דעת תורה’ בגרסת הרב עובדיה…………………. 495א. הדרך אל ‘שלטון המרנים’……………………………………………………………………………. 495ב. המיסטיזציה של דעת תורה ומקומה בבניית סמכותו של הרב עובדיה………………… 498ב1. רקע בסיסי………………………………………………………………………………………………. 499ב2. תרומת הרב עובדיה להעצמה המיסטית של המושג ‘דעת תורה’…………………………… 500הגרסה הספרדית ל’דעת תורה’………………………………………………………………………….. 502’אל־טעות’: האפיפיור אינו טועה (וגם הרב עובדיה)………………………………………………. 503הרב שך: נראה שדעת תורה עשויה להתברר כטעות………………………………………………. 505’שולחן ערוך החמישי’ – הפער בין הרב עובדיה לליטאים………………………………………. 509ב3. משבר דעת תורה וביטויו ברחוב הספרדי………………………………………………………… 510ג. קווים משותפים: המאבק במקובלים והמאבק בליטאים……………………………………. 516ד. מקס ובר ומקור הסמכות של הרב עובדיה………………………………………………………. 522סיכום: ‘אף שאין לי עסק בנסתרות’ – מנהיגותו של הרב עובדיה………………. 525א. המסקנות העיקריות העולות מעבודת מחקר זו……………………………………………………. 525ב. הפירות המתודולוגיים של חיבור זה והדיאלקטיקה בדרכו של הרב עובדיה……………. 528ג. האומנם אנטי־מיסטיקן? בצבת ה’נגלוֹת’, ה’נסתרוֹת’ והסתירוֹת…………………………….. 530ד. סיכום מרכז הכובד של בשורת הרב עובדיה……………………………………………………….. 537ביבליוגרפיה ורשימת קיצורים……………………………………………………….. 540
(ספרות מקור ומחקר; ספרים; חוברות ומאמרים)……………………………………………….. 544מפתח השמות………………………………………………………………………….. 621
חוות דעת
אין עדיין חוות דעת