הדפסהמייל

ספר הליטורגיקה - מילים לצלילים

מחיר: ₪75.20
שאל שאלה על אודות הספר

תוכן העניינים

תוכן העניינים

רשימת היצירות על פי מלחינים  8

דבר העורכת  15

המיסה

מבוא  21

יוהן סבסטיאן באך  34                     ג'ואקינו רוסיני  107

יוזף היידן  48                     אנטון ברוקנר  114

וולפגנג אמדאוס מוצרט  66                     פרנסיס פולֶנק  126

לודויג ואן בטהובן  80                     אריאל רמירז  130

פרנץ שוברט  94

הרקוויאם

מבוא  137

חלקי הרקוויאם  139

דומניקו צ'ימרוזה  152                     קאמיי סןֿסאנס  212

וולפגנג אמדאוס מוצרט  160                     גבריאל פורה  218

לואיג'י כרוביני  170                     מוריס דורופלה  224

הקטור ברליוז  178                     בנג'מין בריטן  230

יוהנס ברהמס  187                     קז'ישטוף פנדרצקי  248

ג'וזפה ורדי  194                     ג'ון ראטר  255

אנטונין דבוז'ק  204

נספחים

תולדות המיסה  263

רחל גלרט: תמצית עקרונות האסכטולוגיה הנוצרית הקתולית  267

הרקוויאם עד מוצרט (סקירה תמציתית)  270

דיאֶס אירֶה  272

עוד על "רקוויאם המלחמה" של בנימין בריטן  275

רשימת מונחים  278

רשימת היצירות

רשימת היצירות על פי מלחינים

המיסה

יוהן סבסטיאן באך

מיסה בסי מינור BWW 232        34

יוזף היידן

מיסה בסול מז'ור – "מיסת ניקולאי" Hob. XXII: 6           49

מיסה לעִתות מלחמה (מיסת התופים) בדו מז'ור Hob XX. 9                    54

"מיסה לעִתות סכנה" ברה מינור (מיסת נלסון) Hob XX. 11     60

וולפגנג אמדאוס מוצרט

מיסה בדו מז'ור ק' 317, "ההכתרה"     67

מיסה בדו מינור ק' 427               73

לודויג ואן בטהובן

מיסה בדו מז'ור אופ' 86              80

מיסה סולֶמניס בְּרֶה מַז'וֹר אופ' 123                    86

פרנץ שוברט

מיסה בסול מז'ור לסולנים, מקהלה, עוגב וכלי קשת ד' 167                           95

מיסה במיֿבמול מז'ור ד' 950             100

ג'ואקינו רוסיני

מיסת חג זעירה לארבעה סולנים, שמונה זמרי מקהלה,
שני פסנתרים והרמוניום             107

אנטון ברוקנר

מיסה במי מינור למקהלה בשמונה קולות
וכלי נשיפה מעץ וממתכת             114

מיסה גדולה בפה מינור לסולנים, מקהלה ותזמורת       120

פרנסיס פולֶנק

מיסה בסול מז'ור למקהלה בלא ליווי      126

אריאל רמירז

מיסה קריאולית למקהלה, זמרֿטנור, כלי נקישה,
גיטרה ופסנתר או הרמוניום 130

הרקוויאם

דומניקו צ'ימרוזה

מיסה למתים בסול מינור   152

וולפגנג אמדאוס מוצרט

רקוויאם ברה מינור ק' 626  160

לואיג'י כרוביני

רקוויאם בדו מינור למקהלה ולתזמורת     170

רקוויאם ברה מינור למקהלת גברים ולתזמורת                   170

הקטור ברליוז

מיסה גדולה של המתים (רקוויאם) אופ' 5                         178

יוהנס ברהמס

רקוויאם גרמני עלֿפי מילים מכתבי הקודש אופ' 45           187

ג'וזפה ורדי

מיסת רקוויאם                   194

אנטונין דבוז'ק

רקוויאם אופ' 89           204

 

קאמיי סןֿסאנס

מיסת רקוויאם אופ' 54           212

גבריאל פורה

רקוויאם ברה מינור אופ' 48 218

מוריס דורופלה

רקוויאם     224

בנג'מין בריטן

רקוויאם מלחמה אופ' 66                         230

קז'ישטוף פנדרצקי

רקוויאם פולני                   248

ג'ון ראטר

רקוויאם            255

 

דבר העורכת

דבר העורכת

אנו שמחים לשים בידי אוהב המוזיקה הקולית את ספר ה"ליטורגיקה" – הרביעי בסדרת הספרים "מילים לצלילים". הספר כולל תמלילים במקור ותרגום ודברי הסבר תמציתיים סביב שתי צורות מרכזיות של הליטורגיה הנוצרית: המיסה והרקוויאם (גם הרקוויאם איננו, למעשה, אלא אחת הסוגות הייחודיות של המיסה).

מאחר שלא מדובר באנתולוגיה אלא בספר בעל שימוש מעשי, נמצא בו מקום אך ורק ליצירות אשר להן מקום מובטח ברפרטואר הקונצרטי המקובל, רובן ככולן יצירות מן הליטורגיה הקתוליתֿמערבית, אשר שפתן לטינית ותמלילן קבוע זה מאות בשנים. יוצאֿדופן ה"רקוויאם הגרמני" של ברהמס הפרוטסטנט, המרכיב את הטקסט שלו באופן חופשי מפסוקים מן התנ"ך, הברית החדשה והכתבים החיצוניים, כולם מתורגמים לשפת אמו. שונה אף ממנו "רקוויאם המלחמה" של בריטן, המרכיב זה על גבי זה את התמליל הלטיני הממוסד של מיסת המתים הקתולית ושירים פציפיסטיים של וילפריד אואֶן, חייל אנגלי צעיר שנפל במלחמת העולם הראשונה.

כל אחד משני חלקי הספר – ה"מיסה" וה"רקוויאם" – פותח במבוא המקנה מידע כללי על הנושא שמדובר בו. סקירה היסטורית תמציתית מצויה בנספח. עלֿאף תוכנו המוגדר של הספר, "מילים לצלילים", הקדמנו לתמלילי היצירות השונות דברי מבוא, שמטבע הדברים אינם חורגים ממידע בסיסי והערות בעלות אופי כללי.

תיאור, תמציתי אף הוא, של כל פרק בפני עצמו ניתן ביחס ליצירה אחת בלבד הפורצת את כל המסגרות: המיסה בסי מינור של באך.

עלֿאף ריבוי היצירות המובאות בספר, מדובר למעשה בשני תמלילים בסיסיים בלבד: תמליל המיסה ותמליל הרקוויאם (שאחדים מפרקיהם זהים). בעוד הרקוויאם מתיר מרחב מסוים לגישה אישית בבחירת הפרקים והפסוקים בלי לפגוע בכשרותו הליטורגית, תמליל המיסה קבוע ועומד: הס מלנגוע ולו במילה יחידה. החזרה על אותו הטקסט ביחס לכל יצירה ויצירה נדרשה משום השוני בחלוקה הפנימית של הפרקים והשוני בתזמור הקולי: בעוד באך, במיסה בסי מינור, מחלק כל פרק למספר רב של פרקי משנה, כל אחד עם תזמור משלו, חותר בטהובן ב"מיסה סולמניס" לאחידות הפרקים ומפעיל את שינויי האווירה והתזמור בלי להביא לידי פירוקם. טקסט המוליד אצל מוצרט אריה לסופרן מתפרש להיידן כרביעייה קולית ולשוברט – כפרקֿמקהלה. אין אפוא שום דרך אלא להביא אותו תמליל שוב ושוב במתכונת ששיווה לה מלחינו.

 

ביקורות של חברי מועדון הקוראים:

על ספר זה לא נכתבה עדיין חוות דעת
יש להתחבר על מנת לחוות דעה על הספר
עודכנו לאחרונה: רביעי, 29 מרץ 2017 15:04

הרשמה לקבלת עדכונים

חיפוש באתר

חיפוש מתקדם